Stare gry: Worms: Armageddon. Wojownicze dżdżownice
Wormsy to kultowa gra, do której chętnie wraca się nawet po latach. Wyprodukowana w 1999 roku gwarantowała doskonały humor, opcję hot seats oraz niesłychane emocje. Czym są niemal legendarne dżdżownice, które skradły serca graczy z całego świata?
Zasady rozgrywki i całkowitego zniszczenia
Wormsy są grą, za której powstanie odpowiada studio Team 17 Software. Tytuł skupia się na turowej walce dżdżownic na dwuwymiarowych mapach. Zadanie graczy jest bardzo proste – wyeliminować przeciwną drużynę. Osiągnięcie celu jest możliwe dzięki całemu szeregowi rozmaitej broni, czynności i gadżetów. Jako, że gra w dużym stopniu stawia na humor, to można tu znaleźć prawdziwe perełki.
Mechanika wojny według Worms: Armageddon
Rozgrywka nie jest skomplikowana, chociaż wymaga od graczy zmysłu strategii, przewidywania posunięć przeciwników oraz konsekwencji swoich czynów.
Na jednej z wielu map 2D stają naprzeciwko siebie dwie drużyny dżdżownic. Początkowe oba zespoły mają do dyspozycji ten sam arsenał broni oraz równe możliwości. Ich zadaniem jest całkowite wyeliminowanie wrogich robaków.
Każdy gracz ma możliwość ustawić na początku flagę oraz totem swojego zespołu. Są to opcje czysto kosmetyczne. Przy fladze pojawiają się punkty (pozostałe przy życiu dżdżownice), a totem wskazuje miejsce śmierci.
Gra toczy się w trybie turowym. Każdy gracz dysponuje czterema dżdżownicami, a w swojej rundzie może sterować tylko jedną z nich (wybraną przez siebie na początku tury). Z pomocą mniej lub bardziej konwencjonalnej broni musi wyeliminować przeciwną drużynę. W tym celu może się posłużyć takimi broniami jak bazooka, uzi, granat, granat odłamkowy, Święty Granat Ręczny, Super Owca czy Osioł.
Każde użycie broni wiąże się nie tylko z obrażeniami, ale również z powolnym niszczeniem mapy. W grze Worms: Armageddon nie ma możliwości wyłączenia opcji friendly fire, przez co produkcja zwiększa nacisk na zdolność strategicznego myślenia.
Podczas starć istotnym elementem jest wiatr, który wpływa na trajektorię lotu pocisków (niektóre bronie oferują możliwość wybrania siły wystrzału lub rzutu). Dodatkowym smaczkiem są losowo rozstawione na mapie pojemniki z olejem, które w wyniku eksplozji zadają duże obrażenia. Z czasem na mapie zaczynają pojawiać się również przesyłki z losową bronią, a dostaje je drużyna, która jako pierwsza zdoła na nich stanąć.
Jeśli rozgrywka trwa zbyt długo, rozpoczyna się tryb Nagłej Śmierci. Woda znajdująca się dotychczas na stałym poziomie zaczyna się stopniowo podnosić. Dzięki temu rozwiązaniu gra nabiera tempa, a gracze muszą nie tylko walczyć między sobą, ale również zadbać o własne bezpieczeństwo.
Sterowanie dżdżownicami
Standardowo jak w większości gier 2D, tutaj również poruszać można się w lewo, prawo, dół oraz górę. Poruszanie dżdżownicą nie ogranicza się jednak do chodzenia i skakania. Robaki wyposażone są w szereg różnych przyrządów, które zwiększają ich mobilność. Jest to chociażby lina z hakiem pozwalająca skakać nad przepaściami, teleportacja (z ograniczoną liczbą użyć), spadochron czy bungee. Dzięki temu stosunkowo prosta gra zyskuje ogromną liczbę możliwości i doskonale sprawdza się podczas wielogodzinnych sesji wspólnej zabawy.